Vitamíny v těhotenství – jaké a proč užívat

Mnohé ženy znají užívání vitamínů spíš před těhotenstvím, kdy urychlují nebo usnadňují početí. Víte však, jaké vitamíny užívat přímo v těhotenství a proč jsou tak důležité? Vyberte si ty nejdůležitější z nich a zjistěte, jak se orientovat v nabídce na trhu a podle čeho vybírat, ať můžete dopřát to nejlepší nejen sobě, ale i miminku.

Přirozené otěhotnění

Pokud jste nemuseli řešit problémy s otěhotněním, tak jste se možná s vitamíny a minerály, které se hodí pro přirozené početí, ani nesetkali. V případě, že jste se pokoušeli o potomka delší dobu, určitě jste slyšeli o doplňcích stravy, které měly za úkol podpořit a také urychlit vaši snahu. Mezi vitamíny, které jsou často doporučovány před otěhotněním, patří například kyselina listová, zinek a selen, ale také například vitamín E, o jehož důležitosti ví málokdo.

Potvrzení těhotenství

Plánovali jste miminko a těhotenství pro vás bylo splněným přáním? V takovém případě si určitě pamatujete, jak jste byli rádi, když jste miminko poprvé uviděli na ultrazuvku. Možná jste ji ještě v tuto dobu nedovedli představit, co všechno vás čeká. Mezi prvními kroky by určitě mělo být zjišťování, co můžete jíst, čemu se vyhnout a jak vytvořit ve svém těle ten nejlepší komfort pro vytouženého potomka.

Jídlo – co ano a co ne

V těhotenství byste měli zvýšit pitný režim, ideální je čistá voda. Dostatečný přísun tekutin zajišťuje správní krevní oběh maminky, ale i nenarozeného dítěte. Vyhněte se alkoholu, i když by se mělo jednat o jednu skleničku vína nebo třeba ovocného piva. Pokud máte chuť na míchaný drink, vyzkoušejte nealko drinky. 

Co se týče pokrmů, kterým se v těhotenství vyhnout, určitě tam patří veškeré jídlo, které není dostatečně tepelně upravené. Na nějakou dobu se tedy rozlučte s tatarákem a oblíbeným sushi. Vyhněte se také sýrům s plísní a nepasterovaným mléčným výrobkům. Místo toho zvyšte příjem zeleniny, ovoce, ovesných vloček, celozrnných potravin a také tepelně zpracovaných ryb, drůbežího masa a potravin, které obsahují vápník.

Zdravá strava v těhotenství

Vitamíny pro těhotné

Kromě pestrého a vyváženého jídelníčku je důležité myslet na dostatek vitamínů, minerálů a stopových prvků. Vyberte si vitamíny pro těhotné, které mohou být každodenním doplňkem vaší stravy.  Vždy konzultujte se svým ošetřujícím lékařem a ptejte se, co je pro vás nejvhodnější.

Jaké vitamíny vybrat

Pro lepší využitelnost a vstřebatelnost v organismu dejte přednost lipozomálním vitamínům. Výhodou těchto vitamínů je uzavření v transportních váčcích nebo také speciálních kapsách – lipozomech. Takto jsou důležité látky ochráněny před degradací trávícím systémem a vitamíny se vstřebávají mízním ústrojím. Možná vás překvapí, že účinek lipozomálních vitamínů je možné přirovnat k aplikaci pomocí injekční stříkačky.

Doplňte potřebné vitamíny

Kyselina listová

Výhodou užívání kyseliny listové je podpora správného vývoje plodu. Kyselina listová skvěle funguje jako prevence proti vrozeným vadám, převážně mozku a páteře. Doporučuje se její užívání už v době, kdy těhotenství plánujete.

Vitamín E

Vitamín E je skvělý pomocník pro obnovu vlasů, kůže a sliznic. Je potřebný pro tvorbu pojivové tkáně, cév a také svalů. Navíc rozvíjí silný imunitní systém, což v těhotenství ocení maminka i dítě.

Vápník

Doplnění vápníku je v těhotenství rozhodně na místě. Plod si začne odebírat vápník z mateřské krve a těhotné ženy mohou trpět bolestí zubů i vypadávání vlasů. Při doplnění vápníku se posilňují kosti těhotné i miminka.

Železo

Železo je potřebné pro dostatečné množství kyslíku, a to jak pro těhotnou ženu, tak pro dítě. Železo totiž pomáhá transportovat kyslík z plic do krve a do všech orgánů, včetně mozku.

Omega 3-kyseliny

Mezi stavební látky, které pomáhají ke správnému vývoji plodu, patří i omega3-mastné kyseliny. Jejich doplnění podpoří vývoj zraku, mozku a také srdce

Vyberte si vhodné lipozomální vitamíny pro těhotné a podpořte správný vývoj svého dítěte. Posílením své imunity budete navíc připraveni i na náročný porod, který díky podpoře zdraví v těhotenství může být mnohem komfortnější.