Kolagen – jak vybrat ten nejlepší na trhu

S věkem produkce kolagenu v lidském organismu klesá, a proto se do těla velmi často dodává prostřednictvím výživových doplňků. Ne všechny ale plní očekávání, která slibují. Proč? Jaký kolagen si vybrat podle svých potřeb? A v čem je lipozomální kolagen lepší než běžně dostupné doplňky stravy? 

Obsah: Kolagen a vše, co o něm víme

Co je to kolagen a proč je důležitý

Kolagen patří mezi bílkoviny nerozpustné ve vodě a v těle savců tvoří 25–30 % všech proteinů. Pokožka je díky němu pružná a pevná, klouby, šlachy a vazy fungují tak, jak mají a vedle toho má výborný vliv na pleť, redukuje tvorbu vrásek, zpomaluje projevy stárnutí a pomáhá v boji proti akné.

Obvykle začíná ubývat již před třicátým rokem věku a je proto dobré jeho tvorbu podporovat konzumací ovoce a zeleniny, které jsou bohaté na vitamín C, nebo jej doplňovat prostřednictvím masa či formou doplňků stravy.

V čem se nachází přírodní kolagen

Zdrojem přírodního kolagenu jsou ryby, hovězí a vepřový dobytek. 

  • Ryby – rybí kolagen, nazývaný též mořský kolagen, obvykle pochází z rybích ploutví, kůže, kostí a šupin. Obsahuje především kolagen typu I a II, s nímž si tělo umí poradit o něco lépe než s hovězím kolagenem.

Za nevýhodu může být považována slabá chuť po rybině, kterou se snaží výrobci doplňků stravy často přebíjet ochucovadly a přídavnými látkami. To ale může zhoršovat biologickou využitelnost kolagenu v těle.

  • Hovězí a vepřový dobytek – tento typ kolagenu se získává z kůže, šlach, chrupavek a kostí a obsahuje zejména kolagen typu I a III. Je výhodnější, protože kromě pokožky příznivě působí také na šlachy a vaziva.

Nejlepší kolagen není nejchutnější. Čistý kolagen totiž neobsahuje sladidla a další přidané látky pro zpestření chuti. O to účinnější ale je.

Zdravé jídlo

Veganský kolagen. Existuje?

Na rostlinné bázi můžeme přijímat pouze vitamíny, minerály a další látky, které nám pomáhají při tvorbě našeho vlastního kolagenu. Kolagen jako takový nám ale nedodávají žádný. Z toho vyplývá, že rostlinný kolagen nebo chcete-li veganský kolagen neexistuje. Rostliny nikdy nemohou plnohodnotně nahradit příjem bioaktivních kolagenových peptidů z živočišné říše.

Účinky kolagenu podle tří základních typů

Každý typ kolagenu má příznivý vliv na jinou část těla, takže byste si měli vybírat doplněk stravy podle toho, zda chcete podpořit vitalitu pokožky, šlach a vaziv, tkání, kloubů nebo kostí.

  • Typ I – nejvhodnější kolagen pro regeneraci pokožky a proti stárnutí pleti (nachází se v kůži, šlachách, vazivu a kostech a tvoří 90 % kolagenu v těle). Z hlediska kompatibility s naším organismem je pro nás nejlepší právě kolagen typu I.
  • Typ II  – nejlépe se hodí pro regeneraci chrupavek, kloubů a kostí (vyskytuje se v kloubech, pro které je nejdůležitějším typem kolagenu).
  • Typ III – výborný pro obnovu šlach, svalů a vaziva (tvoří strukturu svalů, orgánů a tepen a později bývá nahrazen kolagenem typu I).

Je tedy jasné, že nelze používat pouze jeden typ kolagenu na všechno. Pokud máte v daném doplňku stravy smíchaných více typů kolagenů, mohou sice působit komplexně, ale bude se tak dít velmi pomalu. Je to jako v případě vitamínu C. Pokud byste si jej koupili v multivitamínovém výrobku, do svého těla dostane pouze minimální množství toho, co skutečně potřebujete.

Rovněž je důležitá i struktura a množství jednotlivých peptidů (glycinu, prolinu a hydroxyprolinu) v daném kolagenovém výrobku. Každý výrobce to má ale jinak, a proto i každý doplněk stravy je zcela jiný!

Klasický versus hydrolyzovaný kolagen

Není kolagen jako kolagen. Proto pokud chcete tělu dodat chybějící množství kolagenu, měli byste si pohlídat, co kupujete.

Klasický kolagen a běžné doplňky stravy

Kolagen, který přijímáme ze stravy, je biologicky špatně využitelný, protože má poměrně velké molekulové řetězce. Stejně tak nelze důvěřovat všem výživovým doplňkům, které nám podstrkuje reklama. 90 % kolagenu užívaného perorálně se totiž v trávicím traktu rozloží a tělo ho nedokáže využít.

Pokud hledáte produkt, který vám kolagen do těla skutečně doplní, je potřeba pátrat po způsobu, jakým se kolagen vyrábí a jak se vstřebává do těla.

Hydrolyzovaný kolagen má větší účinnost

Hydrolyzovaný kolagen neboli kolagenní peptidy jsou malé bioaktivní molekuly, které se získávají enzymatickou hydrolýzou kolagenu a do organismu se vstřebávají mnohem lépe než ty z potravin nebo některých doplňků stravy.

Jedná se o drobné řetězce proteinů, které se podílejí na stavbě molekul v buňkách a jsou v těle mnohem více využitelné než klasické proteiny.

Různé varianty kolagenu a jejich využitelnost pro tělo

Jak uvádí uznávaný americký odborník Dr. Perlmutter (publikuje například v New York Times), vitamíny a minerály, jež člověk přijme perorálně, je potřeba chránit před agresivním působením trávicích šťáv kapslí nebo jiným způsobem, který odolá různým enzymům, žaludeční kyselině, žlučovým a pankreatickým šťávám a dalším rozkladným mechanismům uvnitř žaludku.

Bez tohoto opatření se do organismu dostane jen malá část žádoucích látek a zárukou není ani to, že co se vstřebá, tělo také dostatečně využije.

Stejně tak je potřeba náležitě chránit vysokoúčinné kolagenní peptidy, aby splnily své poslání a měly viditelný efekt na organismus. To lze zabezpečit třemi způsoby:

  1. Lipozomální ochranný obal nebo kapsle – ochrana kolagenu před negativním působením zejména žaludeční kyseliny a dalších trávicích šťáv a enzymů. V tomto případě není potřeba užívat nadměrné dávky kolagenu, ale bohatě postačí dávka kolagenu v hodnotě 1 000 mg.
  2. Vyšší dávky kolagenu v prášku – jedna dávka obsahuje 5 000–10 000 mg práškového kolagenu a udává se, že z něj se vstřebá jen cca 10–20 % (podle typu) a zbytek se vyloučí bez jakékoliv přidané hodnoty pro tělo. Pro výrobce je to nejjednodušší a nejlevnější forma, ale z našeho pohledu se jedná pouze o plýtvání cennými živočišnými surovinami.
  3. Komplex látek pro podporu vlastního kolagenu – použitím rostlinných proteinů je možné obejít destrukci kolagenu v trávicím traktu tím, že se podpoří tvorba kolagenu vlastního. Dávka kolagenu v mg na obalu produktu je ale v tomto případě nic neříkající a spíše klamavé číslo, protože do těla reálně žádný čistý kolagen nedostanete.

Tedy, když si koupíte běžný práškový kolagen s hodnotou 7 000 mg uváděnou na obalu,  může být jeho využitelnost pro tělo dokonce nižší než u lipozomálně upraveného kolagenu s hodnotou 1 000 mg.

Jaká je optimální dávka kolagenu každý den

Lidský organismus obvykle zvládne zpracovat přibližně 500–1 000 mg kolagenových peptidů za den. Určit optimální dávku kolagenu denně je ale zavádějící. Každé tělo je jiné a každé dokáže využít různé množství kolagenu.

Užívání vyšších dávek může být navíc rizikové, protože zpracování nadbytečného kolagenu představuje pro tělo zbytečnou zátěž, a to zejména pro játra a ledviny.

Rozhodující vždy je, kolik kolagenu vaše tělo vstřebá a následně využije.

Je lepší čistý kolagen, nebo jeho kombinace s dalšími látkami?

Čistý kolagen podávaný v dobře vstřebatelné podobě je sám o sobě obvykle dostačující, nicméně v kombinaci s dalšími vhodnými látkami ve správném množství lze jeho účinky značně podpořit.

Kolagen a kyselina hyaluronová

Když se zaměříme na péči o pokožku, je název „kyselina hyaluronová“ téměř magickým zaklínadlem. Stačí, aby byla uvedena ve složení produktu, a většina lidí uvěří v jeho zázračné účinky. Samozřejmě to tak není.

Kyselina hyaluronová má různé velikosti molekul a když se do produktu přidá nesprávná, nejenže se pleťový výrobek nezlepší, ba dokonce v něm tato látka může působit kontraproduktivně. Co se týče kolagenu, ten kyselinu hyaluronovou nepotřebuje, jeho účinnost totiž nijak neovlivňuje.

Kolagen ve spojení s vitamíny a minerály

Na lepší vstřebatelnost kolagenu mají vliv pouze některé vitamíny a minerály, mezi něž patří zejména vitamín C, vitamín E, d-alfa-tokoferol, zinek a Biotin (vitamín B7), a to nejlépe ve vysoce vstřebatelné lipozomální formě pro maximalizaci využitelnost kolagenu v těle. Ovšem neplatí čím více, tím lépe. Peptidové molekuly jsou velmi malé a když je smícháme s něčím nekompatibilním, paradoxně se může jejich využitelnost zhoršit.

Přírodní kolagen v kombinaci s jinými účinnými látkami

Z našich zkušeností víme, že při některých diagnózách nestačí doplňovat pouze kolagen, ale je vhodné jej kombinovat s léčivými rostlinami nebo dalšími vitamíny a minerály. Například při problémech s pohybovým ústrojím vzniká ve šlachách a vazivech množství zánětů, které jen kolagenem vyřešit nelze. Tehdy je vhodné klouby vyčistit a vedle kolagenu užívat ještě například lipozomální kurkumin, kombinaci lipozomálního vitamínu C+D3+Zinku nebo tinktury z olše či tužebníku jilmového.

Kdo by měl kolagen užívat

V posledních deseti letech užívání kolagenu několikanásobně vzrostlo. To především proto, že internet nabídl celou řadu informací o jeho benefitech. Proto nyní už téměř každý ví, že produkce vlastního kolagenu se s věkem snižuje, a pokud nechceme mít ve vyšším věku pohybové problémy, je doplnění kolagenu nevyhnutelné. 

Taktéž sportovci, fyzicky pracující osoby i mladí lidé, kteří žijí velmi aktivně, by měli kolagen ve formě kvalitního kolagenového doplňku svému tělu pravidelně dodávat.

Kolagen doporučujeme zejména v těchto případech:

  • máte problémy s páteří a pohybovým aparátem,
  • stahují se vám šlachy a máte ztuhlé svaly,
  • hodně sportujete,
  • těžce fyzicky pracujete,
  • chcete mít zdravou a krásnou pleť i pokožku celého těla,
  • jste po úrazu.

Kolagen se hodí také pro děti v pubertě, které rychle rostou. Stejně tak můžete podávat kolagen svému domácímu mazlíčkovi, pokud spolu chodíte na dlouhé túry a sportujete s ním. Pro něj je vhodný rybí, hovězí i prasečí kolagen.

Jak dlouho užívat kolagen jako doplněk stravy

V dnešní době už máme dostatek vědomostí o tom, jak dlouho kolagen užívat, aby to pro nás mělo znatelný efekt – odborníci doporučují kolagenový doplněk užívat nepřerušovaně minimálně tři měsíce.

Tuto dobu samozřejmě může ovlivnit typ kolagenu, na co jej užíváte a kolik vám je let. Je obrovský rozdíl, zda se rozhodnete zregenerovat své rozpadlé klouby ve čtvrtém stupni artrózy, nebo jste mladý člověk, který posiluje. Mnozí jsou zklamaní, že se jim klouby neopravily za tři měsíce, ale to, že je nechali chátrat dlouhé roky už v potaz neberou.

Kolagen berte podle vlastní potřeby. V každém případě pokud při pohybu cítíte bolest, je to signál, že byste s jeho doplněním neměli dále otálet.

S čím kolagen kombinovat pro ještě lepší výsledky

Z našich zkušeností víme, že při některých diagnózách nestačí doplňovat pouze kolagen, ale je vhodné jej kombinovat s léčivými rostlinami. Například při problémech s pohybovým ústrojím vzniká ve šlachách a vazivech množství zánětů, které jen kolagenem vyřešit nelze. Tehdy je vhodné klouby vyčistit a vedle kolagenu užívat ještě například lipozomální kurkumin, kombinaci lipozomálního vitamínu C+D3+Zinku nebo tinktury z olše či tužebníku jilmového.

Lipozomální hydrolyzovaný kolagen Pure rituals

V naší laboratoři pracujeme při výrobě kolagenu – speciálně namíchaného z mixu peptidů na pokožku, svaly a šlachy – s moderní lipozomální technologií. Výsledkem je lipozomální hydrolyzovaný kolagen, který při průchodu trávicím ústrojím chrání tuková vrstva lipozomu a díky tomu má šanci se vstřebat do organismu z více než 90 %.

Kolagen od Pure rituals je extra čistý, má vysokou hodnotu bílkovin (více než 85 % jeho složení) a obsahuje všechny esenciální aminokyseliny požadované pro lidské tělo. Získává se totální hydrolýzou kolagenu, který se přirozeně nachází ve zvířecích kůžích, kostních šlachách a pojivových tkáních.  Je lehce stravitelný, velmi rychle se distribuuje do tkání a zde se pak dobře vstřebává.

Hovězí kolagen, který používáme, vyrábíme při dodržení nejvyšších standardů kvality a každý náš produkt prochází schválením jak pro potravinářské, tak farmaceutické použití.

Jak umíme docílit ještě většího účinku

Ke kolagenu navíc přidáváme podpůrné látky jako je například vitamín C a další vitamíny a minerály, které mají významný vliv na jeho využitelnost v těle. Lipozomální hydrolyzovaný kolagen Pure rituals je kombinací 18 hlavních aminokyselin s nejvyšší koncentrací glycinu, prolinu a hydroxyprolinu.

Pokud se chcete o lipozomálních produktech dozvědět více, přečtěte si náš předchozí článek Lipozomální vitamíny a minerály: vše, co o nich víme

Výběr kolagenového doplňku není tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pokud chcete opravdu prospěšný produkt s viditelnými výsledky, pak zvolte takový, u kterého si můžete ověřit vstřebatelnost a způsob výroby. Množství mikrogramů totiž nemusí nic znamenat. Věříme, že nyní jistě najdete to, co vám bude vyhovovat nejvíc, a především vám pomůže tak, jak si přejete.