Glutathion – výjimečný antioxidant v té nejúčinnější podobě

O antioxidantech toho bylo napsáno mnoho, ale slyšeli jste už o jednom z nejsilnějších, který si tělo dokáže samo vytvořit, avšak s přibývajícím věkem a vlivem toxického prostředí tuto schopnost ztrácí? Glutathion je pro lidské tělo takový malý zázrak, který pomáhá s detoxikací celého organismu a udržením dobrého zdraví. Seznamte se s tímto novodobým doplňkem stravy blíže a zjistěte, proč se vyplatí užívat lipozomální glutathion namísto toho klasického.

Obsah: Glutathion

Co je to ten těžce vyslovitelný glutathion a jak funguje v těle?

Glutathion [čtěte: glutafajon], anglicky glutathione, patří mezi nejsilnější antioxidanty v lidském těle. Vzniká v játrech a podílí se na mnoha zásadních dějích v celém našem organismu.

Podporuje účinek enzymů glutathionreduktázy a glutathionperoxidázy, účastní se tvorby žluče, je důležitou látkou pro vznik bílkovin, peroxid vodíku mění na neškodné látky – vodu a kyslík – a jelikož hraje významnou roli při regulaci počtu a funkčnosti erytrocytů a leukocytů, výrazně ovlivňuje také stav imunitního systému.

Co je to antioxidant – pomáhá z těla odstranit těžké kovy (rtuť, olovo, kadmium), viry a další škodlivé látky, chrání organismus před oxidativním stresem (nerovnováhou mezi produkcí volných radikálů v těle a schopností se jich zbavit) a dále pomáhá aktivovat další antioxidanty (vitamíny C a E). Vedle glutathionu se za velmi silný přírodní antioxidant považuje spirulina a kurkumin.

Při boji s volnými radikály stojí hned v první linii, čímž pomáhá předcházet poškození buněk způsobené znečištěným ovzduším, stresem nebo špatnou stravou. Tím navíc zpomaluje stárnutí organismu a pleť si dokáže zachovat svou pružnost po delší dobu.

Kde se glutathion vyskytuje v přírodě a v potravě

Běžně se glutathion nachází v buňkách rostlin, živočichů, člověka a bakterií. 

Glutathion v potravě pak nejčastěji najdeme v mase, ovoci, pivovarských kvasinkách, luštěninách a zelenině, zejména v té, která obsahuje síru: v brokolici, květáku, zelí, česneku, kapustě nebo cibuli. Přírodním zdrojem glutathionu jsou také některé bylinky, například řeřicha.

potraviny-bohate-glutathion

Antioxidační funkci glutathionu podporují vitamíny C a E, selen, rybí tuk nebo ostropestřec. Jeho hladinu v tělu ale můžete zvýšit také pravidelným aerobním cvičením, za což vám nesmírně poděkuje váš imunitní systém.

Věděli jste, že průměrný člověk ze stravy získá cca 35 mg glutathionu denně, ale optimální hodnota denního příjmu glutathionu je 250 mg?

Benefity pro tělo aneb jaké má glutathion účinky

Hlavním úkolem glutathionu je podpora správné funkce jater a neutralizace volných radikálů. Vedle toho podle studií přispívá k dobré vitalitě organismu, zvyšuje energii, pomáhá detoxikovat játra a ledviny, podporuje koncentraci a zlepšuje kvalitu spánku a pokožky. Dále se říká, že zabraňuje předčasnému stárnutí, snižuje zánětlivost[1], zrychluje regeneraci svalů po sportovním výkonu a zmírňuje dopady stresu na psychické a fyzické zdraví.

Jakým způsobem glutathion funguje: prochází každou buňkou, kde zachycuje toxiny, volné radikály a jiné škodlivé látky, a vyplavuje je z těla dříve, než stačí napáchat škody.

Doporučuje se užívat také z důvodu prevence, protože se má za to, že pomáhá předcházet srdečním chorobám, rakovině, plicním vadám, kožním problémům, poruchám zraku a sluchu, osteoporóze, autoimunitním[2] a zánětlivým onemocněním, cukrovce, problémům s očima nebo Alzheimerově a Parkinsonově chorobě.

Jak se nejčastěji projevuje nedostatek glutathionu?

nedostatek-glutathionu-cele

Pro zajímavost: substantia nigra – část mozku, v níž se vytváří dopamin – obsahuje podle studií[3] u lidí s Parkinsonovou chorobou až o 40 % méně glutathionu než jiné oblasti mozkové tkáně. Lidský mozek obecně je velmi náchylný a špatně nese jakoukoliv nerovnováhu. To zejména proto, že i přesto, že tvoří pouhé 2 % váhy celého těla, spotřebuje nejvíce kyslíku (až 20 % celkového objemu). Glutathion jej pomáhá chránit před volnými radikály a udržuje jeho funkce v normě.

Klasický vs. lipozomální glutathion – který je účinnější?

Není glutathion jako (lipozomální) glutathion. Běžné doplňky stravy vám sice z jisté části mohou doplnit chybějící hodnotu tohoto antioxidantu v těle, ale velká většina pouze projde trávicím traktem, aniž by měla možnost vám pomoci.

Lipozomální technologie zpracování vitamínů představuje revoluci v užívání doplňků stravy a je důležitým krokem ke skutečnému zlepšení zdraví a vitality. Proč? Účinná látka (glutathion) je totiž schována do mikroskopického pouzdra z tuků, do tzv. lipozomů lecitinu (odvozeno z řeckého „lipos“ = tuky a „soma“ = tělo), které glutathion chrání při průchodu agresivním kyselým prostředím žaludku. Navíc se díky této drobné ochranné vrstvě lépe vstřebává do organismu – lipozomální glutathion má 6–50× vyšší vstřebatelnost účinných látek než klasické doplňky stravy.

jak-funguji-lipozomalni-doplnky

Lipozomální glutathion a jeho složení

Přirozený glutathion je tripeptid. To znamená, že se skládá ze tří aminokyselin – cysteinu, glycinu a kyseliny glutamové.

Náš lipozomální glutathion pak dále obsahuje demineralizovanou vodu, slunečnicový lecitin bez GMO (což zvyšuje jeho vstřebatelnost v lidském organismu) a antioxidant L-askorbát sodný. Vedle toho obsahuje akceptovaný potravinářský konzervant sorban draselný, který zabraňuje šíření plísní a kvasinek uvnitř produktu a bez něhož by trvanlivost produktu byla jen několik málo dní.

Kdo by měl lipozomální glutathion užívat

I když si tělo glutathion umí samo vytvořit, existují vlivy, které tuto jeho schopnost snižují. Jako doplněk stravy by měli glutathion užívat lidé ve vyšším věku (produkce glutathionu se s věkem snižuje), silní kuřáci, kteří mohou mít kvůli kouření sníženou hladinu glutathionu[4], a osoby žijící ve znečištěném prostředí nebo vystavené dlouhodobé fyzické zátěži. 

Glutathion by měli ideálně doplňovat také jedinci se špatnou životosprávou, tedy s nedostatečným pohybem a nevhodnými stravovacími návyky, kteří konzumují velké množství jednoduchých cukrů alkoholu a jiných pro tělo toxických látek. 

Zejména v pozdějším věku je nezbytné zvýšit příjem přírodních zdrojů glutathionu nebo začít pravidelně užívat kvalitní výživový doplněk obsahující lipozomální antioxidanty. Díky tomu může i nadále přirozeně fungovat detoxikace a obranyschopnost organismu.

Tip: Pokud je vaším hlavním cílem podpora detoxikace jater a ledvin a udržení jejich normální funkce, doporučujeme vyzkoušet lipozomální Liver Booster Komplex, který vedle glutathionu obsahuje také další účinné látky jako kurkumin, ostropestřec mariánský nebo ALTILIXTM.

liver-booster

V čem je lipozomální glutathion Pure rituals jiný než ostatní?

Náš lipozomální glutathion má neutrální zápach i chuť –⁠ není cítit po sirovodíku, což ho odlišuje od ostatních glutathionů na trhu a jeho užívání je o to příjemnější.

Vzniká na Slovensku, kde máme technologickou základnu pro výrobu produktů s přírodním složením. Velmi nám záleží na tom, aby byl obsah našich doplňků stravy pro tělo přirozený a obsahoval jen minimum balastních složek. Díky tomu máte jistotu, že konzumujete kvalitní a zdraví prospěšné látky.

Lipozomální antioxidant prodáváme v lahvičkách z fialového skla, které blokuje viditelné spektrum slunečního záření a k produktům propouští pouze ultrafialové, fialové a infračervené frekvence. Glutathion a všechny citlivé látky jsou tak velmi dobře chráněny před škodlivým působením světla urychlujícího proces rozkladu, ba naopak se tím životnost produktu ještě prodlužuje.

jpg-infografika-fialove-sklo_opt (2)

Glutathion začínají lidé ztrácet nejčastěji kolem 45. roku života a zejména tehdy je potřeba se zaměřit na sledování hladiny tohoto antioxidantu v těle. O to více, pokud je váš životní styl nezdravý. Navíc různého znečištění a toxických látek je kolem nás stále více a více, a proto bychom měli svému tělu pomoci s tím vším bojovat.

 

Zdroje:

  1. Ghezzi P. Role of glutathione in immunity and inflammation in the lung. Int J Gen Med. 2011;4:105-113. Published 2011 Jan 25. doi:10.2147/IJGM.S15618 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3048347/)
  2. Perricone C, De Carolis C, Perricone R. Glutathione: a key player in autoimmunity. Autoimmun Rev. 2009 Jul;8(8):697-701. doi: 10.1016/j.autrev.2009.02.020. Epub 2009 Feb 13. PMID: 19393193. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19393193/)
  3. Sian J, Dexter DT, Lees AJ, Daniel S, Agid Y, Javoy-Agid F, Jenner P, Marsden CD. Alterations in glutathione levels in Parkinson's disease and other neurodegenerative disorders affecting basal ganglia. Ann Neurol. 1994 Sep;36(3):348-55. doi: 10.1002/ana.410360305. PMID: 8080242. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8080242/)
  4. Banerjee KK, Marimuthu P, Sarkar A, Chaudhuri RN. Influence of cigarette smoking on Vitamin C, glutathione and lipid peroxidation status. Indian J Public Health. 1998 Jan-Mar;42(1):20-3. PMID: 10389502. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10389502/)