Slavíme 3. výročí Pure rituals. Objevte kvalitu naších lipozomálních produktů – vstřebatelnost až 90%. Sleva 20% na vše.

Porazte nafouklé břicho a plynatost jednou provždy

Pokud si občas pokládáte otázku „proč mám nafouklé břicho a co s tím dělat“, tento článek je pro vás! Prozkoumáme tento palčivý problém do detailu, odhalíme příčiny nadýmání a poradíme, co s nafouklým břichem, když už vás plynatost zaskočí.

Plynatost není nic neobvyklého. Průměrný člověk si uleví přibližně 8× až 14× za den [1]. Neustále nafouklé břicho a bolest v podbřišku však mohou pěkně zkomplikovat život.

nadymani

Trápí vás tvrdé, nafouklé břicho? Toto jsou možné důvody…

Bolest v podbřišku a nafouklé břicho občas potrápí asi každého z nás. Stačí, když do jídelníčku zařadíme potravinu, která nám nesedne, nebo když na jídlo nemáme dostatek času a hltáme. Pokud však máte trvale nafouklé břicho bez ohledu na to, co a jak sníte, je potřeba začít po příčinách pátrat trochu více do hloubky.

1. příčina nafouklého břicha: Konzumujete nevhodné potraviny

Možná už jste slyšeli o tom, že některé potraviny jsou více nadýmavé než jiné. Je to dáno tím, že obsahují vlákninu, která se v trávicím traktu poměrně složitě rozkládá, případně síru ovlivňující střevní bakterie. Při tomto procesu pak vznikají plyny, kterých se tělo potřebuje zbavit. Mezi potraviny způsobující nadmuté břicho patří například luštěniny, košťálová zelenina, jako je brokolice, květák či zelí, cibule, česnek a celozrnné produkty.

Problematická však mohou být také příliš tučná jídla, která tělo tráví déle, nebo třeba živočišné bílkoviny, jako jsou vejce, maso a ryby. Aby toho nebylo málo, nafouknuté břicho může způsobit také větší množství soli a pikantního koření v jídelníčku.

nadymave-potraviny

2. příčina nafouklého břicha: Máte intoleranci na některé potraviny

Problémy s nafouknutým břichem vám nemusí způsobit jen některé z výše uvedených potravin. Máte-li intoleranci, může vás pěkně potrápit také konzumace lepku nebo laktózy. Nesnášenlivost se projevuje nejen plynatostí, ale také bolestí břicha a průjmem. V případě, že máte podezření na intoleranci, můžete navštívit lékaře a nechat si udělat test, který problematické potraviny odhalí.

3. příčina nafouklého břicha: Jíte moc rychle velké porce

Pokud jíte rychle a nevěnujete dostatečnou pozornost správnému rozkousání potravy, je velmi pravděpodobné, že vás zanedlouho překvapí nafouklé břicho a plynatost. Naše tělo totiž začíná jídlo zpracovávat už v ústech, a to rovnou dvěma způsoby –⁠ mechanickým a chemickým. Důkladná mechanická příprava sousta, tedy jeho rozkousání, usnadní trávení a zároveň je klíčem k funkčnímu chemickému zpracování, kdy dochází k promísení potravy se slinami, které umí naštěpit některé sacharidy.

Věděli jste, že každé sousto byste měli rozkousat až 32×?

Důležitá je však také velikost porcí. Pokud vás pravidelně trápí nafouklé břicho po jídle, můžete zkusit svůj denní příjem lépe rozdělit a zařadit třeba svačiny.

velke-porce-jidla

4. příčina nafouklého břicha: Pijete sycené nápoje

Bublinkové nápoje obsahují kyselinu uhličitou, která umí v trávicím traktu napáchat pěkný nepořádek. S jednou či dvěma skleničkami si většinou tělo poradí odříhnutím, ale v případě, že sycené limonády tvoří významnou část vašeho pitného režimu, může jít o příčinu tvrdého, nafouklého břicha. Problémy však mohou způsobit i nápoje bez bublinek –⁠ stačí, když je budete pít během jídla.

5. příčina nafouklého břicha: PMS (premenstruační syndrom)

Hormonální změny v průběhu cyklu mohou dát ženám zabrat. V období před začátkem menstruace roste hladina progesteronu, který mívá uvolňující účinek na hladké svalstvo trávicího traktu. Tím se celé trávení zpomalí a může docházet k nadýmání. A co tedy dělat s nafouklým břichem během PMS? Zkuste vsadit na nenáročný pohyb, jako je jóga nebo procházky. Vhodné je také doplnit do těla vápník a hořčík. Podle výzkumů to totiž může pomoci zmírnit některé projevy PMS, jako je právě nadýmání.

Při PMS doporučujeme:

6. příčina nafouklého břicha: Stres

Možná už jste slyšeli, že dlouhodobý stres se může podepsat na zdravotním stavu. Stojí například za nedostatkem energie, bolestmi hlavy nebo kožními vyrážkami. Mimo to však může negativně ovlivnit také trávení. Vede totiž k uvolňování hormonů, které zrychlují funkci střevní svaloviny, což může způsobit průjem, nadýmání, nebo dokonce zvracení. Stres je navíc často doprovázen zánětem, který vyvolává rozvoj patogenních bakterií. Tím vzniká nerovnováha projevující se menším počtem a nerovnoměrným rozložením bakteriálních druhů [2]. 

Stres

7. příčina nafouklého břicha: Zánět střev

Nadměrné nadýmání může mít také vážnější příčiny, jako například zánět střev. Nafouklé břicho je v tomto případě většinou doprovázeno nevolností, průjmem a bolestmi. Co přesně toto onemocnění způsobuje zatím není úplně jisté. Vědci odhadují, že by mohlo jít o mix různých faktorů, jako je nevhodná strava, nedostatek pohybu a stres.

Co pomáhá na nafouklé břicho?

Nafouklé břicho, pocit plnosti a bolest v podbřišku mohou pěkně znepříjemnit život. Naštěstí existují způsoby, jak se těchto příznaků zbavit. V první řadě byste však měli odhalit příčinu.

Pokud vás tedy trápí nafouklé břicho po každém jídle, zkuste se nejprve zaměřit na své stravovací návyky. Dávejte si raději menší porce a důkladně rozkousejte každé sousto. Ve vašem jídelníčku by rozhodně neměly chybět zakysané mléčné výrobky, kvašená zelenina nebo třeba kombucha. Tyto potraviny pozitivně působí na střevní mikroflóru. Zařadit můžete také různé doplňky stravy, například trávicí enzymy nebo probiotika.

stravovaci-navyky

Věděli jste, že výroba kombuchy probíhá fermentací probiotických mikroorganismů, kterým se říká SCOBY, po dobu 7 až 21 dní? Delší doba fermentace pomáhá zvýšit množství bioaktivních sloučenin, jako jsou polyfenoly, vitamíny skupiny B, vitamín C a minerály [3].

Další cestou, jak nemít nafouklé břicho, je vyřazení sycených nápojů a žvýkaček. S konzumací obojího totiž do trávicího traktu dostáváme více vzduchu, který může způsobovat potíže. Bublinkovou vodu zkuste nahradit raději bylinkovými čaji, ideálně třeba mátovým. Ten podporuje optimální funkci trávení a doporučuje se nejen na nafouklá střeva, ale také při nevolnostech a křečích.

Mezi způsoby, jak se zbavit nafouklého břicha, patří také sport. Dostatek pohybu je pro správné trávení totiž velmi důležitý. Stačí krátká procházka po jídle, aby se zvýšil průtok krve v trávicím traktu a zrychlila se peristaltika střev. Stejně dobře může zafungovat také jóga nebo protažení.

Jak se zbavit nafouknutého břicha pomocí bylinek?

Pokud hledáte způsob, jak se rychle zbavit nafouklého břicha, když už vás tento problém zaskočí, vsaďte na sílu přírody. Existuje nespočet bylinek, které pozitivně působí na trávení a zbaví vás plynatosti.

Máta peprná

Máta podporuje vylučování žaludečních šťáv a tvorbu žluči. Proto se velmi často využívá při trávicích obtížích, od křečí přes nadmuté břicho až po nechutenství. Za účinky máty stojí především mentolová složka, tato bylinka však obsahuje také karoten, betain, fytosteroly, vitamíny a minerály.

Heřmánek

V bylinkářství se heřmánek tradičně využívá jako takový všelék. Doporučuje se nejen na bolest břicha a nafouklé břicho, ale také při průjmech, nespavosti, artritidě nebo nevolnosti. Hlavní účinnou látkou v heřmánku je silice působící protizánětlivě a dezinfekčně.

Zázvor

Mimo bylinky můžete sáhnout také po zázvoru. Obsahuje spoustu živin, například železo, hořčík nebo zinek, a doporučuje se na nevolnost, zácpu i nadýmání.

 

Zdroje:

[1] Rao SSC, Lee YY. Chapter 40: Approach to the patient with gas and bloating. In: Podolsky DK, Camilleri M, Fitz G, et al, eds. Yamada’s Textbook of Gastroenterology. 6th ed. John Wiley & Sons, Ltd; 2016:723–734.

[2] Madison A, Kiecolt-Glaser JK. Stress, depression, diet, and the gut microbiota: human-bacteria interactions at the core of psychoneuroimmunology and nutrition. Curr Opin Behav Sci. 2019 Aug;28:105-110. doi: 10.1016/j.cobeha.2019.01.011. Epub 2019 Mar 25. PMID: 32395568; PMCID: PMC7213601.

[3] Bortolomedi BM, Paglarini CS, Brod FCA. Bioactive compounds in kombucha: A review of substrate effect and fermentation conditions. Food Chem. 2022 Aug 15;385:132719. doi: 10.1016/j.foodchem.2022.132719. Epub 2022 Mar 15. PMID: 35318172.

Poraďte se se svým lékařem, než začnete se suplementací výživových doplňků. Veškeré informace uvedené v tomto článku slouží pouze ke vzdělávacím účelům a nejsou náhradou lékařské diagnózy. Nelze je tedy považovat za lékařskou radu nebo doporučenou léčbu.

 

Barbora Zemková, digitální markeťačka a vizážistka
Propojuje znalosti různých oborů při práci na projektech z oblasti zdraví a krásy. Věří, že životní styl přímo ovlivňuje to, jak vypadáme, a proto se zaměřuje nejen na líčení a kosmetiku, ale také na stravu, pohyb či spánek. Při tvorbě obsahu se opírá jak o odborné studie, tak i o vlastní zkušenosti z testování produktů. Pracovala na obsahové a SEO strategii pro e-shopy GlowUp, Zdravysvet.sk, KocosBeauty a nyní už více než rok tvoří (nejen) texty pro Pure rituals.